Je heb wasmiddelenoorlogen – Omo versus Ariël – maar ook in de bierwereld kan het er hard aan toegaan.

Met de megafusie van brouwers AB Inbev en SAB Miller onstaat een mondiale biergigant die Heineken met afstand naar de tweede positie verwijst. De twee komen elkaar in veel landen tegen, zo ook in Mexico.

Heineken strijdt in het segment van de zomerse biertjes met Tecate tegen Corona. Laatstgenoemde wordt gebrouwd door Grupo Modelo, die in handen is van AB InBev.

Tecate versus Corona

De baas van Heineken in Mexico claimde onlangs tegenover De Telegraaf dat Tecate in 2017 Corona voorbij zal streven als meest gedronken biertje in Mexico.

Brouwerij Modelo wijst Heineken’s claim van de hand, stelt het bedrijf woensdag in een reactie tegenover De Telegraaf.

"Wij nodigen Heineken uit de marktcijfers te overleggen waarop deze verklaring is gebaseerd", aldus Pablo Esteban Jiménez van Grupo Modelo tegen de krant.

Volgens De Telegraaf blijkt uit cijfers van bureau Euromonitor dat Corona in Mexico een marktaandeel heeft van 20,6 procent; Tecate zou eind 2015 op 18,8 procent liggen.

Heineken en AB Inbev komen elkaar ook elders tegen, onder meer in de Verenigde Staten.

Op basis van omzetcijfers ligt Corona daar duidelijk voor op Heineken als biermerk bij de geïmporteerde biertjes.  Tecate volgt op enige afstand.

Statistic: Sales of the leading imported beer brands of the United States in 2016 (in million U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista